Nieuws

ENSCHEDE – 4 januari 2023

Het kabinet heeft in december een eerste stap genomen door excuses uit te spreken over het slavernijverleden. Echter is er de komende jaren behoefte aan het creëren van meer bewustwording. Het onderwijs is hier de uitgewezen plek voor.

Het huidige geschiedenisonderwijs

De basis voor het huidige geschiedenisonderwijs werd ongeveer twintig jaar geleden gelegd. Het huidige geschiedenisonderwijs is voornamelijk gebaseerd op het Europese perspectief. Hierdoor is er helaas weinig aandacht voor de verschillende oogpunten. Hanneke Tuithof, vakdidacticus geschiedenis, geeft aan hoe belangrijk het is dat begrippen als slavernij en kolonialisme vanuit een wereldperspectief worden bekeken. “De omslag die er nu gemaakt is, is dat we ons veel meer realiseren dat het ons verhaal is. Dat het de geschiedenis van iedereen in Nederland is en dat het nog heel veel gevolgen heeft in het heden. Dat komt nog niet altijd in het onderwijs tot zijn recht.” Helaas vreest zij dat het in het huidige tempo nog jaren duurt voordat het curriculum is aangepast en dat docenten momenteel de taak hebben om een breder perspectief te behandelen in hun onderwijs.

Bredere perspectieven met extra lessen

Op basisschool de Bron in Enschede was er behoefte om het slavernijverleden breder te behandelen. Volgens docent Nick de With is het onderwerp voor veel kinderen een ver-van-je-bed-show. “Ik wil dat graag hier naartoe halen. Want het speelt ook in Enschede,” aldus De With. Zo maakte hij gebruik van extra lessen waarbij er niet alleen aandacht was voor wat er op de plantages is gebeurd, maar er ook gekeken werd naar hoe er in de omgeving werd geprofiteerd van slavernij. “Kinderen zeggen dat het ze dan meer raakt. Dan komt het dichterbij,” aldus De With. Maria Karg van Stichting Stil verleden kwam langs op de Bron om een gastles te verzorgen. Zij vertelde haar persoonlijke verhaal en liet een koffer met spullen zien die verband hebben met het slavernijverleden. “Ze kunnen katoen voelen, suikerriet proeven, ondergaan hoe het gevoeld zou hebben als je geboeid of geketend zou zijn,” vertelt Karg.

 

Ook geïnteresseerd in een lespakket waarbij het slavernijverleden breder wordt behandeld? Meld je dan aan voor Overijssel Overzee. Of boek alvast een gastles van één van onze opgeleide gasteducatoren.

Meer lezen? Het artikel van redacteur Sophie Moerland is te vinden op de website van NOS.

© Beeld: Annelies Mol

Meer nieuwsberichten

Download de gratis materialen

ZES DIGITALE LESSEN

EEN UITGEBREIDE
DOCENTENHANDLEIDING

Materiaal ook in print gebruiken